När blir VR något som finns i varje hem?

Av vissa förutspåddes virtual reality vara en spridd teknik redan vid 90-talets mitt. Så blev det som bekant inte alls. År 2020 kan vi visserligen konstatera att VR blivit betydligt mer prisvärt och tillgängligt, men det är fortfarande inte en teknik som finns i var och varannat hem.

Du hittar inte VR-utrustning hos Teknikdelar.se men väl tusentals reservdelar och annan kringutrustning till mobiltelefoner. Gör som dryga 500 000 andra nöjda kunder och beställ tillbehör och reservdelar från dem. Hos teknikdelar hittar du allt som behövs för både Androidmobiler och iPhone, till marknadens bästa priser och med snabba leveranser.

VR – inte längre för dyrt

VR-tekniken var under lång tid för dyr för att få sitt breda genombrott. Det var i och för sig inte det enda problemet, bortsett från prislappen var tekniken dessutom inte särskilt bra. I vilket fall inte tillräckligt bra för att locka gemene man att punga upp med summorna som krävdes. Nu är det inte så längre. Bra VR-utrustning går att få genom en relativt liten investering. Trots det är VR långt ifrån att vara så populärt som många för 20 år sedan trodde att det skulle bli.

Kan det vara så att problemet består i att vi ännu inte riktigt vet hur vi ska använda VR-tekniken? Josef Fares, som skapat två framgångsrika spel till Playstation (Brothers och A Way Out), uttryckte den uppfattningen i en intervju med SVT för några år sedan. Han menade visserligen redan då att tekniken var fantastisk, men att den fortfarande saknade det lilla extra som behövs för ett större genombrott. Upplösningen var för dålig och tekniken i sig lite för bökig med sladdar och så vidare. Men hans kanske viktigaste poäng var att vi inte kommit på något bra sätt att använda VR för att berätta engagerande historier.

Mycket kvar att göra

Den som någon gång testat ett VR-headset kanske kan känna igen bristen på spelbarhet och berättande. Rent tekniskt har förutsättningarna blivit bättre sedan Fares svar till SVT, men de VR-spel och andra VR-upplevelser som nu finns på konsumentmarknaden framstår fortfarande i första hand som teknikdemonstrationer. En titt på utbudet av spel till exempel i Playstation Store bekräftar i någon mån detta. VR-spelen som finns där nu består mestadels av olika typer av vandringar i spännande miljöer snarare än spel som vi typiskt känner dem.

Vad som står klart är att VR-tekniken erbjuder spelutvecklarna ett helt annat vokabulär att arbeta med. Det intressanta med det är att många av spelkoncepten vi nu är vana vid kanske inte går att översätta till VR. Det mest uppenbara exemplet är plattformsspel, men det finns säkerligen fler. Vad som står klart är att det ska bli spännande att följa utvecklingen framöver. Det är först när VR blir speltekniskt gångbart som det kommer att slå igenom på bred front.

Leave a Reply

mts_best